Voit saada tuetun asumisen palvelua joko oman hyvinvointialueesi sosiaalitoimen kautta tai ostaa sitä omakustanteisesti.
Oma kotikuntasi voi myöntää sinulle tuetun asumisen palvelua. Ohjaudut palvelujen piiriin siis olemalla yhteydessä oman hyvinvointialueesi sosiaalitoimeen. Saat heiltä joko maksusitoumuksen tai palvelusetelin.
Palvelua on mahdollista hankkia myös omakustanteisesti, ole tällöin yhteydessä suoraan oman paikkakuntasi Aspa-kotiin.
Kun sinä tai läheisesi tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, toimi näin:
1. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja kerro hänelle tarpeistasi.
2. Sosiaalityöntekijä on yhteydessä Aspaan ja selvittää tarjolla olevat vaihtoehdot.
3. Hyvinvointialue tekee päätöksen maksusitoumuksesta.
4. Sinä, sosiaalityöntekijä ja Aspan työntekijä sovitte yhdessä palvelun sisällöstä.
5. Kun tulet Aspan asiakkaaksi, kanssasi tehdään asumispalvelusuunnitelma. Siinä sovitaan, millaista tukea tarvitset ja miten usein sitä haluat.
6. Sinulle nimetään henkilökohtainen työntekijä.
7. Aspan työntekijät auttavat käytännön järjestelyissä. Saat tietoa miten ja missä vaiheessa palvelusuunnitelman mukaiset palvelut aloitetaan.
8. Kun asiakkuus alkaa, tarkistamme asumispalvelusuunnitelman kanssasi 1-3 kuukauden kuluessa.
9. Asumispalvelusuunnitelma tarkistetaan vuosittain. Näin varmistamme, että palvelu vastaa tarpeitasi ja toiveitasi.
10. Jos tilanteesi tai avun tarpeesi muuttuu, asumispalvelusuunnitelmaa päivitetään.
Mistä saan lisätietoa tuetusta asumisesta?
Lisätietoa tuetusta asumisesta saat soittamalla Aspan ilmaiseen palvelunumeroon 0800 302 003. Palveluneuvonta on avoinna arkisin klo 9-15. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palautelomakkeemme kautta.