Hyvinvointialueen sosiaalitoimi/palveluohjaus kartoittaa asiakkaan palvelutarpeen ja ohjaa sopivaan palveluun.
Toteutamme palveluita yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Kun hyvinvointialue on tehnyt palvelupäätöksen eli myöntänyt asiakkaalle sopivat palvelut, asiakas saa hyvinvointialueelta maksusitoumuksen tai palvelusetelin, jolla palvelut maksetaan.
Asiakkailla on mahdollisuus ostaa palveluasumista myös itse, niissä tapauksissa ota yhteyttä suoraan sen paikkakunnan Aspa-kotiin, jonka asiakkaaksi haluaisit. Tutustu yhteisöllistä asumista tarjoaviin Aspa-koteihin.
Kun sinä tai läheisesi tarvitset asumisen palveluita tai henkilökohtaista apua, toimi näin:
1. Ota yhteyttä sosiaalityöntekijääsi ja kerro hänelle tarpeistasi.
2. Sosiaalityöntekijä on yhteydessä Aspa Palveluihin ja selvittää tarjolla olevat vaihtoehdot. Hyvinvointialue tekee päätöksen maksusitoumuksesta.
3. Sinä, sosiaalityöntekijä ja Aspa Palveluiden työntekijä sovitte yhdessä palvelun sisällöstä.
4. Kun tulet Aspa Palveluiden asukkaaksi, teemme yhdessä kanssasi asumispalvelusuunnitelman. Siinä sovitaan, millaista tukea tarvitset, miten se toteutetaan ja miten usein sitä haluat.
5. Sinulle nimetään henkilökohtainen omaohjaaja.
6. Aspa Palveluiden työntekijät auttavat käytännön järjestelyissä. Saat tietoa miten ja missä vaiheessa palvelusuunnitelman mukaiset palvelut aloitetaan.
7. Kun asiakkuus on alkanut, palveluiden toteuttamissuunnitelmaa tarkistetaan kanssasi 1-3 kuukauden kuluessa ja vähintään vuosittain. Näin varmistamme, että palvelu vastaa tarpeitasi ja toiveitasi.
8. Jos tilanteesi tai avun tarpeesi muuttuu, päivitämme palveluiden toteuttamissuunnitelmaa kanssasi.
Jos tarvitset apua, ota yhteyttä
Lisätietoa yhteisöllisestä asumisetsa sekä muista palveluistamme saat soittamalla Aspan ilmaiseen palvelunumeroon 0800 302 003. Palveluneuvontamme vastaa arkisin klo 9-15. Voit myös ottaa yhteyttä sähköpostitse tai palautelomakkeemme kautta.