Toteutamme Aspa Palveluissa omavalvonnan seurantaa yhtiötasoisen omavalvonnan raportoinnin, Aspa-kotien omavalvonnan raportoinnin, sisäisten auditointien, Aspa-indeksin, johtamiskeskustelujen, mittareiden ja poikkeamaraportoinnin avulla.
Seurantahavaintojen lisäksi saamme tietoa asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyiden sekä muiden kanavien kautta saatujen palautteiden pohjalta. Seurantahavaintojen perusteella kehitämme toimintaamme jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti.
Yhtiötasoisen omavalvonnan raportoinnin lisäksi, jokainen Aspa-koti laatii säännöllisin väliajoin omavalvonnan raportin, jotka julkaistaan internetsivuillamme. Omavalvonnan raportissa arvioidaan omavalvonnan seurannan toteutumista yksikkötasolla.
Yleiset seurantahavainnot vuodelta 2024
Aspa-kodeissa laatu ollut pääasiallisesti hyvällä tasolla ja eri mittareiden kautta arvioituna yksiköiden väliset laatuerot ovat tasaantuneet. Vuonna 2024 painopisteenä on ollut Aspa-kotien omavalvonnan konkreettinen toteuttaminen ja omavalvonnan raportoinnin aloittaminen. Vuonna 2024 kehitettiin Aspan yhteiset laatustandardit ja -mittarit, joiden työstäminen jatkuu vuoden 2025 alussa. Auditoinnin uusi prosessi on otettu käyttöön ja pilotoitu useamman yksikön auditoinnin yhteydessä. Kehitystyötä jatketaan vuonna 2025. Johtamiskeskusteluita on pidetty säännöllisesti suunnitelmien mukaisesti.
Auditoinnit
Auditointiprosessia on uudistettu ja sen kehitystyötä jatketaan vuonna 2025. Kehitystyön tavoitteena on saada yksityiskohtaisempaa tietoa usealta eri osa-alueelta, jotta voimme paremmin seurata ja kehittää laatua. Auditointeja järjestettiin vuonna 2024 yhdeksässä eri Aspa-kodissa.
Auditointien huomiot:
- Poikkieaminen ilmoittaminen on lisääntynyt edellisestä vuodesta. Vuonna 2025 kiinnitettävä huomiota poikkeamien tunnistamiseen ja käsittelyn osaamiseen.
- muiden kuin lääkepoikkeamien ilmoittamiseen ja niiden tavoiteajassa käsittelyyn tulee kiinnittää huomiota.
- turvallisen lääkehoidon toteuttamisessa on tapahtunut vuoden aikana paljon kehitystä ja lääkehoidon käytäntöjä on auditoinnin perusteella yhtenäistetty.
- Kirjaamisen laadussa on havaittu yksikkökohtaisia eroja, joihin Aspa Palvelut Oy:n kirjaamisvalmentajat kiinnittävät erityistä huomiota vuonna 2025 kirjaamisen säännöllisen auditoinnin ja koulutusten avulla.
Tilastoja vuodelta 2024
Poikkeamat
Poikkeamailmoituksia tallennettu järjestelmään yhteensä 689 kpl 1.1.-31.12.2024 aikavälillä.
Yleisimmät poikkeamat:
- lääkepoikkeamat 49 %
- uhka- ja vaaratilanteet 18 %
- kaatumiset 7 %
Vuoden 2024 asiakas-, läheis- ja henkilöstökyselyn keskeiset nostot
- Asiakastyytyväisyys, NPS suositteluindeksi 50 (strategiakauden tavoite 50), vastaajia 725
- Läheistyytyväisyys, NPS suositteluindeksi 57 (strategiakauden tavoite 50), vastaajia 110
- Henkilöstötyytyväisyys NPS suositteluindeksi 45 (strategiakauden tavoite 25), vastaajia 249
Muut tilastoitavat
- Henkilöstö 31.12.2024:
- Määräaikaisia 52 12,9 %
- Vakituisia 351 87,1 %
- Kaikki yhteensä 403
- Henkilöstön pakollinen tietosuojakoulutus – 98,5 % suorittanut 31.12.2024 mennessä