Henkilöstötutkimus syksy 2024 – historian parhaat konsernitason tulokset

Ihmisiä työpaikalla eri työpisteillä ja kahvipöydän ääressä.

Aspa-konsernissa toteutetaan laaja strateginen henkilöstötutkimus kerran vuodessa. Tämän vuoden tutkimus tehtiin syyskuussa 2024. Tulokset ovat positiiviset.

Tutkimuksen lisäksi vuoden aikana toteutetaan Pulssikysely. Näiden molempien tarkoituksena on kartoittaa työntekijöiden tyytyväisyyttä Aspaan työnantajana sekä arvioida arvojen ja strategian toteutumista.

Tutkimuksen mukaan tyytyväisyys Aspaan on korkealla tasolla, arvojen koetaan näkyvän arjessa ja ohjaavan toimintaamme sekä työ koetaan merkitykselliseksi. Vuoden vaihteessa päivitetty strategiamme on löytänyt paikkansa aspalaisten arjessa. Aspan kokonaissuositteluindeksi (NPS) on 44.3. Vastausprosentti yhteensä 71,6. 

Käytämme tutkimuksista saatavaa palautetta toimintamme kehittämiseen. Tulokset käydään ensin läpi koko henkilöstön kanssa. Tämän jälkeen niihin pureudutaan yksikkö- ja tiimitasolla tunnistaen kehityskohteet, jotka huomioidaan toimintasuunnitelmissa. 

Tutkimuksen toteutuksesta vastasi WheelQ.

Sote-alan työntekijät ovat tyytyväisiä Aspa Palveluihin

Aspa Palveluiden tulokset ovat todella hyvät. Kokonaisarvosana on säilynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna (4,1). Suositteluindeksi otti harppauksen ylös päin ja on nyt 45.

Arvojen toteutuminen päivittäisessä työssä on pysynyt edelleen hyvällä tasolla. Aspa Palveluiden työntekijöiden kokonaistyytyväisyys on säilynyt samalla tasolla. Vastaajien määrä jäi valitettavasti alle viime syksyn, ollen nyt 68,7 % (2023 syksy 79 %). Esihenkilötyö saa kiitosta. Tutkimukset osoittavat, että Aspa Palveluilla viihdytään hyvin ja se on onnistunut asettamissaan tavoitteissa. 

“Puhumme paljon yhteisistä tavoitteista ja yhteistyön merkityksestä. Tämä näkyy erityisen positiivisesti siinä, miten korkeat arvosanat saimme työkavereilta avun saamisesta ja rohkeudesta nostaa esiin erilaisia asioita työyhteisössä. Lisäksi vaikuttaa siltä, että työpaikalla on viihtyisä ilmapiiri. Kaiken kaikkiaan henkilöstökokemus on erinomainen, sillä kaikkien osa-alueiden arvosanat ovat yli neljän”, kertoo Aspa Palveluiden toimitusjohtaja Seija Milonoff.

Aspa Palveluiden henkilöstötutkimuksen keskeisiä tuloksia

  • Suositteluindeksi (NPS) 45 (2023 syksy 29)
  • Kokonaisarvosana 4,1 (2023 syksy 4,1)
  • Arvojen toteutuminen 4,4 (2023 syksy 4,4)

Onnistumiset

  • Saan tarvittaessa apua työkavereilta 4,5
  • Uskallan ottaa erilaiset asiat esille työyhteisössäni 4,4
  • Vuorovaikutus esihenkilöni kanssa on avointa 4,4

Kehityskohteet

  • Löydän helposti tietoa työhöni liittyvistä asioista 4,0
  • Tiedonkulku on ajantasaista 4,0
  • Saan riittävästi palautetta esihenkilöltäni 4,1

Aspa-säätiö jatkaa hyvällä tasolla

Aspa-säätiön tulokset säilyivät edelleen hyvällä tasolla, vaikka pientä laskua edellisvuoteen verrattuna onkin havaittavissa. Vastausprosentti oli korkealla tasolla ja arvot näkyvät edelleen vahvasti työssämme. Esihenkilötyö saa erityiskiitosta. Olemme onnistuneet myös tarjoamaan hyviä mahdollisuuksia yhdistää työ ja vapaa-aika.

”Strategiamme mukaisesti tavoitteenamme on olla reilu ja arvostettu työpaikka. Keskeistä meille on, että henkilöstömme kokee työnsä merkitykselliseksi. Tätä pyrimme tukemaan muun muassa Aspan arvoihin pohjatuvalla, valmentavalla ja tavoitteellisella johtamisotteella. Henkilöstötutkimuksen tulosten perusteella olemme onnistuneet näissä asioissa erittäin hyvin. Myös kokonaisuutena henkilöstötutkimuksen tulokset ovat Aspa-säätiön osalta hyvin positiiviset. Kiitos tästä jokaiselle työntekijällemme!” kiittelee Aspa-säätiön toimitusjohtaja Tuomas Koskela.

Aspa-säätiön henkilöstötutkimuksen keskeisiä tuloksia

  • Suositteluindeksi (NPS) 39,5 (62,5) 
  • Kokonaisarvosana 4,1 (4,3)
  • Arvojen toteutuminen 4,2 (4,3)

Onnistumiset

  • Avun saanti tarvittaessa työkavereilta 4,7
  • Mahdollisuus osallistua toiminnan kehittämiseen 4,6
  • Oman työn tavoitteiden selkeys 4,6
  • Esihenkilö mahdollistaa omassa työssä onnistumisen 4,6

Kehityskohteet

  • Yhteishenki työyhteisössä 4,0
  • Ajantasainen tiedon kulku 4,0
  • Tiedon löytäminen helposti omaa työtä koskevissa asioissa 4,1