Perehdytämme 16–40-vuotiaiden kanssa työskenteleviä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia ja vapaaehtoisia valtakunnallisesti kehittämiemme työmenetelmien käyttöön ja tarjoamme ammatillisista tukea menetelmien käytössä. Valmennuksilla olemme tukeneet mm. jälkihuoltonuoria, perheellisiä vanhempia, mielenterveyskuntoutujia ja opiskelijoita.
Pohditko, kuinka voisit edistää asiakkaasi mielen hyvinvointia? Oletko pohtinut, soveltuisiko ryhmämuotoinen työskentely omaan työhösi tai toteutatko jo sitä? Kaipaatko uutta työmenetelmää? Tutustu Omat avaimet 4You -toiminnan valmennuksiin ja muihin työmenetelmiin. Ole rohkeasti yhteydessä ja mietitään yhdessä juuri toimintaasi sopiva menetelmä tai menetelmien yhdistelmä.
Valmennuksemme
Hevari – Henkilökeskeinen voimavaravalmennus
Valmennus pohjautuu ratkaisukeskeisyyteen, positiiviseen psykologiaan ja toipumisorientaatioon. Hevari koostuu 6–10 pienryhmäkerrasta. Sen tarkoituksena on tukea osallistujaa oman identiteetin löytämisessä, sosiaalisten taitojen vahvistumisessa sekä oman näköisen elämän toteutumisessa. Valmennuksen jälkeen osallistuja pystyy tunnistamaan ajatusvääristymiään, tunteitaan ja voimavarasyöppöjään.
Lue lisää henkilökeskeisestä voimavaravalmennuksesta
Lue lisää tulevista toiminnoistamme
Tulevaisuuspaja
Tulevaisuuspajassa tavoitellaan osallistujien itsetuntemuksen, sosiaalisten ja tunnetaitojen vahvistumista sekä toiveikasta suhtautumista tulevaisuuteen. Tulevaisuuspaja koostuu 6–10 ryhmäkertaa. Sen tarkoituksena on tukea osallistujaa oman identiteetin löytämisessä, sosiaalisten taitojen vahvistumisessa sekä omannäköisen elämän toteutumisessa. Tulevaisuuspajan jälkeen osallistuja pystyy tunnistamaan ajatusvääristymiään, tunteitaan, vahvuuksiaan, unelmiaan, arvojaan, voimavarojaan ja voimavarasyöppöjään.
Tulevaisuuspajaa on kehitetty jälkihuollon nuorten tarpeisiin ja on sovellettavissa kaikille kohderyhmille. Tulevaisuuspaja on juonnettu Hevari henkilökeskeisestä voimavaravalmennuksesta.
Minari eli minivoimavaravalmennus
Minari on verkossa tai livenä kokoontuva ryhmä, joka soveltuu kaikille, jotka kaipaavat tukea mielenhyvinvointiin. Valmennus koostuu neljästä tapaamiskerrasta, joiden teemat ovat: some, stressi, itsemyötätunto ja hyvä elämä. Teemoja avulla voi pohtia omaan hyvinvointiin vaikuttavia asioita ja löytää uusia keinoja paremman arjen saavuttamiseksi. Menetelmä on kehitetty nuorten aikuisten kanssa.
Selaa Minarin ohjaajan opasta Issuu-palvelussa
Huolet painaa – raha-asiat haltuun
Valmennus on käytännönläheinen paketti, aiheita lähestytään seuraavien kysymyksien pohjalta:
- Tiedätkö mihin rahasi kuluvat?
- Oletko huomannut miten raha tai sen puute vaikuttaa mielialaan?
- Teetkö heräteostoksia?
Valmennuksessa pohditaan yhdessä rahan ja tunteiden yhteyttä ja sitä, miten yhtälöön voi vaikuttaa. Aiheet voivat koskettaa ihan jokaista. Valmennus koostuu 1–4 tapaamiskerrasta. Voi toteuttaa lähitapaamisena tai verkkovälitteisesti.
Ilmiömenetelmä
Menetelmä koostuu Ilmiökorttipakasta ja ohjaajan oppaasta. Menetelmän käyttäminen helpottaa puheeksi ottamista ja vuoropuhelua nuoren ja ammattilaisen tapaamisissa. Menetelmää on kehitetty yhteistyössä Jyväskylän, Iisalmen ja Tampereen etsivien nuorisotyöntekijöiden, opiskelijoiden sekä kehittäjänuorten kanssa.
Palveluiden yhteiskehittäminen
Joutuuko asiakas kulkemaan palveluiden perässä luukulta luukulle? Tiedätkö todella, mitä asiakkaasi palveluilta toivovat? Ratkaisu voi löytyä yhteiskehittämisestä. Palvelujen yhteiskehittäminen tarkoittaa sitä, että kohderyhmän palveluita sekä työkäytänteitä jalostetaan työpajoissa yhdessä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa kohderyhmän tarpeita vastaaviksi.
Lue lisää palveluiden yhteiskehittämisestä
Yksilövalmennus
Yksilövalmennus lisää nuoren omaa tietoisuutta hänen omista vahvuuksistaan ja voimavaroistaan, sekä siitä millä tavalla niitä voidaan vahvistaa. Tavoitteena on lisätä nuoren itsetuntemusta, luoda positiivinen kokemus harjoitteista ja itsensä tutkimisesta, voimaannuttaa nuorta, lisä valmiuksia osallistua ryhmätoimintaan.
Narra-kortit
Nuorten vertaisohjaajien tarpeeseen suunnitellut kuvakortit, joiden avulle nuoret voivat käsitellä mm. tulevaisuuden toiveitaan ja suunnitelmiaan vertaisohjaajan tuella. Kortit soveltuvat myös asiakastyöhön.
Selaa Narra-kortteja Issuu-palvelussa
Hellurei ja helkkarin tunteet -tunnekortit
Hyvät tunnetaidot tukevat omaa hyvinvointia. Tunteiden purkaminen eri tavoin, kuten puhumalla, kirjoittamalla tai maalaamalla on meille jokaiselle tärkeää. Kuvien avulla voi olla helpompaa tutkia ja ilmaista omia tunteitaan. Tunnekortit on työstetty yhdessä nuorten aikuisten kanssa. Kortteihin kuuluu 40 tulostettavaa korttia, joita voi vapaasti hyödyntää niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssäkin.
Selaa tunnekortteja Issuu-palvelussa
Vertaisohjaajuus ja kokemustoimijuus
Vertaisohjaajan tai kokemustoimijan läsnäoloa suositellaan kaikkiin valmennuksiin.
Kaipaatko tukea kokemustoimijuuden mukaan ottamiseen omaan toimintaasi? Ole yhteydessä, jaamme mielellämme osaamistamme ja kokemuksiamme työparityöskentelystä.
Kohtaamisella kohti ryhmää – Webinaari 5.11.
Miten nuoria sitoutetaan ja osallistetaan ryhmän toimintaan? Kuinka kohdataan yksilöt ja rakennetaan luottamuksellinen ryhmä?
Kun sitoutuminen haastaa ja kynnykset ovat korkeita, on hankala osallistua palveluihin, joita on tarjolla.
Haasteita saattaa aiheuttaa kotona jumittaminen, vuorovaikutustaidot, ahdistus ja jännitys, porukassa oleminen. Entä jos siellä ei osaa ollakaan?
Tässä webinaarissa puhumme näistä asioista.
Kenelle? Sosiaali- ja terveysalan, koulutus ja kasvatusalojen ammattilaiset sekä nuoret, jotka pohtivat voisiko ryhmätoiminta olla sittenkin oma juttu.
Ajankohta: 5.11.2024 klo 14-16 Teamsissä
Mukana webinaaarissa: Kokemuksiaan kertomassa ovat Intry – Iisalmen Nuorison Tuki ry:n Nuorten työpajan nuoret ja Äxöniä-hankkeen ohjaajat Tiina Tikkanen-Nissinen ja Mia Karvonen sekä Omat avaimet 4You -toiminnasta Tuija Nissinen.
Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu viimeistään 4.11.2024 klo 10:00 mennessä. Ilmoittaudu mukaan Kohtaamisella kohti ryhmää -webinaariin.
Ryhmäläisten palautteita:
”Elämää mullistava kokemus”
”Tulin nähdyksi ja hyväksytyksi omana itsenäni.”
”Hain toiminnasta motivaatiota opintoihin”
”Lähden enemmän ulos kotoa.”
”Sai vähän enemmän rytmiä ja sisältöä elämään.”